رمل های روان

روز نوشت های یک فروند دانشجوی ارشد روانشناسی بالینی و پژوهشگر تاریخ انقلاب

رمل های روان

روز نوشت های یک فروند دانشجوی ارشد روانشناسی بالینی و پژوهشگر تاریخ انقلاب

مست بوی رمل های فکه و مشغول تحصیل در مقطع ارشد روانشناسی بالینی. خیره به علم همیشه افراشته ی عاشورا و دلداده ی مرام عباس بن علی از طرفی و امید به تولید علم روانشناسی اسلامی از طرف دیگر مرا به اینجا کشانده است. علاوه بر این مشغول مطالعات تاریخ انقلاب و جنگ هم هستم. ربط این دو را هم خدا میداند!
این جا با هم قرار است چند کلمه روانشناسی و تاریخ جنگ استشمام کنیم!

کلمات کلیدی

هنر کوچک سازی مشکلات

چهارشنبه, ۱۴ آذر ۱۳۹۷، ۰۶:۰۸ ب.ظ



از حال بد به حال خوب! قسمت2


🏁هنر کوچک سازی مشکلات! 


👈تصوری که ما از سختی هایمان داریم با هم متفاوت است. یعنی ممکن است یک سختی و مشکل برای دو نفر ایجاد شود اما متفاوت با آن برخورد کنند. یکی از تکنیک هایی که جهت کاهش فشار روانی از آن میتوان استفاده کرد تکنیک کوچک سازی سختی هاست. 


😭گاهی آن قدر یک سختی را برای خودمان بزرگ میکنیم که گویا سخت ترین مشکل عالم برای ما ایجاد شده است. این تفکر علاوه بر رنج خود مشکل رنج این که بزرگترین مشکل دنیا هم از آن ماست را به همراه دارد. 


📜چند وقت پیش دوستی آمد و گفت که بیچاره شدم و بدبخت شدم زندگیم از دست رفت و میخواهم خود کشی کنم. 


 وقتی حال مضطرب ش را دیدم گفتم خب چه مشکلی پیش آمده که فکر میکنی عالم و آدم بر سرت خراب شده است!؟ 


گفت دیشب با یک ماشین مدل بالا تصادف کردم و باید ماشینم را بفروشم تا بتوانم هزینه اش را بدهم حالا چه کنم که باید از زندگی ام بزنم و خرج تصادف دیشب را بدهم. 


حالش خیلی بد بود و داشت عرق می ریخت، وقتی حرف میزد صدایش گرفته بود و شروع کرد به گریه کردن... 


گفتم خب من میفهمم که حادثه ی  بزرگی واست  پیش اومده و باید بیشتر از قبل کار کنی، بیشتر از قبل قناعت کنی اما من یک چیزی بگم!؟ 

گفت بگو.. 

گفتم به نظر تو این بد ترین حادثه ای که برا کسی ایجاد شده تو رانندگی!؟ 

گفت یعنی چی!؟ 

گفتم یعنی این بدترین نوع تصادف بوده!؟

 گفت اره خب چی از این بد تر که با یه تصادف آدم ده میلیون بره تو قرض. 


گفتم من چند تا سوال میپرسم و نمیخواد جواب شونو بهم بدی فکر کن فقط! 


اگر حین تصادف طرف کشته میشد اون وقت میخواستی چی کار کنی،؟ 

و یا مثلا یه بچه همراهش بود و میزدی بچه شو میکشتی!

فکر کن به اون موقع که چه قدر عذاب وجدان داشتی! و چه قد هزینه ای که باید میدادی بیشتر از الان بوده! یک خانواده رو داغدار میکردی و تا آخر عمر این فکر رهات نمی کرد! 


یکی از تکنیک های ما کوچک سازی مشکل هاست که با مقایسه ی سختی های بیشتر میتواند  از فشار روانی ما کم کند و تصور ما رو نسبت به مشکل هامون واقع بینانه تر کنه!

این نوع نگاه به ما کمک میکنه که مشکل خودمان را در حد خودش ببینیم! نه بیشتر  از آن! کسی که با یک تصادف میگوید میخواهد خود کشی کند و بد ترین مشکل دنیا برایش رخ داده است اگر یاد بگیرد که مشکل ش را در حد و قواره ی آن مشکل بررسی کند و به اصطلاح مشکل را از بزرگترین مشکل دنیا کوچک کند و تقلیل دهد به مشکل کوچک تر حال بهتری خواهد داشت.

رسول خدا میفرمایند:هرکس به مصیبتی گرفتار شد، مصیبت فقدان مرا بیاد آورد چرا که بزرگترین مصیبت هاست.


🔈 *چند کلمه روانشناسی*


نکته هایی از  روانشناسی  برای زندگی


🌐 ble.im/join/YWMyMDk1NW

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۹/۱۴
سید محمد

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی