رمل های روان

روز نوشت های یک فروند دانشجوی ارشد روانشناسی بالینی و پژوهشگر تاریخ انقلاب

رمل های روان

روز نوشت های یک فروند دانشجوی ارشد روانشناسی بالینی و پژوهشگر تاریخ انقلاب

مست بوی رمل های فکه و مشغول تحصیل در مقطع ارشد روانشناسی بالینی. خیره به علم همیشه افراشته ی عاشورا و دلداده ی مرام عباس بن علی از طرفی و امید به تولید علم روانشناسی اسلامی از طرف دیگر مرا به اینجا کشانده است. علاوه بر این مشغول مطالعات تاریخ انقلاب و جنگ هم هستم. ربط این دو را هم خدا میداند!
این جا با هم قرار است چند کلمه روانشناسی و تاریخ جنگ استشمام کنیم!

کلمات کلیدی

قناعت در اسلام

پنجشنبه, ۲۲ فروردين ۱۳۹۸، ۱۰:۴۳ ق.ظ

✅ قناعت اسلام

استاد علی صفایی حائری


و قناعت اسلام به معنای کم به دست آوردن نیست، که کم برداشتن و به همراهان رسیدن است. قانع آن نیست که روزی ۵ تومان به دست می آورد؛ چون این فقیر است. قانع کسی است که با تمام استعدادش کار می کند، وگرنه احتکار کرده و تمام داراییش را برای او[خدا] خرج می کند، وگرنه اسراف کرده است.

قانع کسی است که برای همه می کوشد و به اندازه ی خودش برمی دارد. و این است که قناعت عزّت می آورد و ثروت می آورد. کوشش زیاد و برداشت کم، ثروت و مساوات می آورد. و طمعکار، کسی است که برای خودش، فقط برای خودش جمع می کند و طبقات به وجود می آورد و این است که ذلیل می شود و در دست طبقه های دیگر به بدبختی می افتد، خواه یک نفر باشد و یا یک جامعه و یا یک سیستم حکومتی.

حکومتی که فقط برای خودش سنگ به سینه زد، ناچار ذلیل می شود؛ چون ناچار طبقات به وجود می آید و ناچار‌ درگیری پیش می آید و در این درگیری ناچار شکست و ذلت پیش می آید، که: «ذَلَّ مَن طَمَعَ». قناعت در برابر طمع است نه در برابر غنا و بی نیازی.


📚 اندیشه ی من/ص ۶۹

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۸/۰۱/۲۲
سید محمد

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی